
משחקים לעתיד
חינוך לחיים משותפים בגיל הרך
מדוע להתחיל בגיל הרך?
כבר בשלב מוקדם בחייהם, ילדים וילדות מזהים הבדלים קבוצתיים בין אנשים. למעשה, כבר בגיל חודשים אחדים הם יודעים לזהות הבדלים אלה על בסיס תפיסתי, דוגמת שפה וצבע עור, ומעדיפים להיות בקרבת הדומים להם. ככל שהם מתבגרים נוספים עוד ועוד הבדלים שהילדים והילדות מבחינים בהם, למשל מגדר, אתניות ומעמד סוציו-אקונומי.
בגילאי הגן, ילדים וילדות מעדיפים לשהות עם הקבוצה החברתית שאליה הם משתייכים (קבוצת הפנים) ואף מפגינים העדפה זו במגוון התנהגויות אפשריות. למשל, הם בוחרים ילדים מקבוצת הפנים כחבר או כחברה; מתחלקים עימם בצעצועים, באוכל, ועוד; מייחסים אליהם תכונות חיוביות ואף מתבטאים באופן מכליל וסטריאוטיפי כלפי ילדים שאינם בקבוצה החברתית שלהם (קבוצת החוץ).
לצד ההתפתחות של עמדות כלפי קבוצות פנים וחוץ, ילדים וילדות בגיל הגן עוברים גם תהליכים של התפתחות רגשית-חברתית, קוגניטיבית ושפתית. התפתחות זו היא הזדמנות ללמידה חברתית, להתרחבות המיומנויות החברתיות, לפיתוח תחושת אמפתיה, ליכולת ההמשגה ולראיית האחר.
באמצעות חינוך לחיים משותפים ולמניעת גזענות בגיל הרך, אנו שואפות לטפח תשתית רגשית-חברתית, שבה ילדים וילדות ירגישו נינוחים ובטוחים בזהותם וגם מודעים ופתוחים לגיוון חברתי ותרבותי.
מה אנחנו עושות?

הכשרת מכשירות
קהילת "גן שלם" היא קהילה של מרצות, מובילות אקדמיות-פדגוגיות וכן מנחות השתלמויות, שלאחר הכשרתן מכשירות סטודנטיות ומחנכות לעבודה על פי הגישה של בובות הפרסונה. הקהילה הוקמה ביולי 2023 לזכרה של עורכת הדין ירושלם ברוך, אשר ליוותה וייעצה לפיתוח גישת בובות הפרסונה בישראל מראשיתה.
חברות "גן שלם" מתמחות בגישת בובות הפרסונה לחינוך לחיים משותפים ונגד גזענות בגיל הרך. הקהילה מונה 17 חברות מ-11 מוסדות אקדמיים שונים בישראל.



